Thursday 17 December 2009

MAJLIS PENYERAHAN MASJID LAMA KG KUALA DAL


Alhamdulillah hari ini 17 Disember 2009 hari akhir 1430 Hijrah, masjid lama Kg Kuala Dal atau Masjid Ehsaniah Iskandariah telah siap dan diserahkan kepada pemilik bangunan, khariah dan jawatankuasa masjid Al-Wahidiah. Majlis ini telah disempurnakan oleh Pesuruhjaya Warisan Malaysia, Prof Emeritus Dato' Zuraina Majid. Dengan penyerahan ini, telah sempurnalah sebuah lagi projek warisan di bawah Jabatan Warisan Negara Malaysia. Masjid ini yang dulunya uzur kini semakin gemilang rupannya. Kuning warnanya, bersegi bentuknya dan indah anyaman kelarainya.

Saya tumpang berbangga, kerana ini merupakan salah satu projek yang paling berjaya yang telah saya kendalikan. Sebagai Konservator Bangunan, banyak ilmu yang telah saya perolehi melalui projek ini. Jika sebelum ini saya lebih banyak terlibat dengan bangunan kolonial, kali ini cabaran yang diberi adalah lebih memokuskan kepada usaha untuk mendapatkan bahan dinding kelarai. Selama hampir 7 bulan masjid ini dapat disiapkan dan dalam tempoh itu setiap minggu saya akan menjenguk masjid ini. Satu kepuasan dan rahmat tidak terhingga diberi Allah swt apabila melihat bangunan ini dapat dikembalikan semula. Semoga kehebatan bangunan ini akan bergandingan dengan syiar Islam yang akan berputik semula dalam bangunan ini kelak. Semoga segala usaha oleh pihak terlibat akan mendapat keberkatan Allah swt.





No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.