Wednesday 19 August 2009

KONSERVASI GENTING BUMBUNG

16-17 OGOS 2009, BENGKEL KONSERVASI (GENTING BUMBUNG) anjuran Jabatan Warisan Negara, bertempat di Pulau Pinang

Ini merupakan bengkel konservasi siri ke 3 selepas Konservasi Kayu dan Pelepa. Setiap bengkel mempunyai manafaat dan perolehan ilmu yang amat berguna. Banyak ilmu dan kefahaman sebenar dapat diketahui berkenaan teknik dan kaedah pemuliharaan bangunan warisan khususnya pemuliharaan bahan yang asal. Kayu, pelepa dinding dan genting bumbung merupakan bahan dan struktur asas yang perlu dikenali, difahami dan disayangi didalam kerja-kerja pemuliharaan dan pengekalan bangunan warisan.






Pada bengkel kali ini, peserta diberi kefahaman berkenaan jenis genting, bahan asal, kaedah pemuliharaan dan teknik pemasangan. Jenis bahan genting yang digunakan pada bangunan bersejarah ialah dari bahan tanah liat atau lebih dikenali sebagai "terra-cota roof". Terdapat tiga bentuk genting iaitu genting cina dengan bentuk 'U' dan "V", genting "senggora" yang biasa terdapat pada rumah Melayu dan genting "marsailes" yang banyak digunakan pada bangunan kolonial. Paling menarik ialah genting atap senggora. Bentuk genting ini dikatakan berasas dari bentuk sisik ikan, malah ada berpendapat dari sisik naga. Atap senggora berasal dari Songkla, Thailand. Pada sekitar tahun sebelum merdeka, industri dan pemakaian atap senggora pada bumbung rumah-rumah melayu dan bangunan awam memang banyak. Namun apabila zink dan abestos diperkenalkan pada tahun 1940an, industri atap senggora semakin luput. Di Malaysia pada ketika ini hanya terdapat sebuah industri tradisi atap senggora iaitu di Bachok, Kelantan.








Prinsip kerja pemuliharaan yang paling penting ialah "Keaslian' atau 'authenticity". Menurut piagam antarabangsa seperti ICOMOS dan panduan keaslian ICCROM, pengembalian yang asal termasuklah dari segi reka bentuk bahan, bahan binaan termasuk warna dan tekstur, teknik pertukangan dan teknik susun letak. Adalah amat penting memahami prinsip keaslian dan sejarah berbanding memulihara atas tujuan estatik semata-mata. Kita melihat keistimewaan yang ada pada bangunan warisan bukan dari segi sejarah dan peristiwa tetapi yang menjadi nilai utama dalam pemuliharaan warisan ialah bagaimana mengembalikan sejarah dari segi bentuk dan rupa. Tujuan utama ialah mewariskan harta warisan kepada generasi akan datang. Ia bukan sahaja "apa" yang telah dipulihara tetapi "ilmu" yang terokai disebalik kerja-kerja pemuliharaan. Ilmu yang mengenalkan kita kepada budaya, seni, tradisi, kepercayaan dan ragam kerja tukang-tukang dahulu. Oleh itu sebelum sebarang keputusan dan sentuhan merosak ke atas bangunan lama, pastikan kita "mengenali" dahulu bangunan bersejarah.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.